Bài 1. Đọc đoạn văn sau và trả lời câu hỏi. Bỗng nhiên trời đang nắng đỏ mà tối sầm ngay lại. Ông mặt trời sợ gì mà trốn đâu mất. Thấy vậy, lũ gà nhao nhác chạy vào chuồng vì tưởng trời sắp tối. Từ phía xa xa, em đã nghe thấy tiếng gió rào rào chạy lại. Mây đen cũng rủ nhau ùn ùn kéo đến. Mây như mang hơi nước nặng trĩu che kín đen cả một góc trời. Gió mỗi lúc một giật mạnh, bốc từng đám cát bụi mù mịt táp vào mặt người đi đường ran rát. Lúc đầu, chỉ một vài hạt lách tách, càng về sau mưa càng to. Nước như thể có bao nhiêu trên trời là đổ xuống hết cả. Cây bòng bế lũ con đầu tròn trọc lốc múa may quay cuồng trong gió. Hàng cau nghiêng ngả như người say rượu. Ngoài vườn, những con ếch nhái thi nhau đuổi theo những con mối bị vỡ tổ. Trên đường, lũ trẻ thi nhau đuổi chạy tắm mưa. Hai bên đường, loáng thoáng bóng người trú mưa. Chỉ một lúc sau, sân nhà em đã lưng nước. (Theo Hoàng Thị Ngọc Anh a) Đoạn văn trên miêu tả hiện tượng thời tiết gì ? Những yếu tố thời tiết nào được nhắc đến trong đoạn văn ? b) Tác giả sử dụng biện pháp nhân hoá để tả cảnh. Em hãy chỉ ra những hình ảnh nhân hoá trong đoạn văn. c) Em thích nhất hình ảnh nào trong đoạn văn trên ? Vì sao em thích hình ảnh đó Bài 2 . Đọc đoạn văn sau và trả lời câu hỏi. Cuối đông, lá bàng giống như những tấm thiếp màu đỏ báo tin mùa đông đang tàn và mùa xuân sắp đến. Vậy màu xanh của lá biến đi đâu nhỉ ? Có phải suốt mùa hè, những tán bàng chăm chỉ che mát cho đường phố, chịu cái nắng gắt như lửa nên đến mùa đông, nắng đọng lại thành màu đỏ trên lá ? Còn màu xanh của lá thì bay lên trời ? Rồi mùa xuân đến, màu xanh ấy biến thành những hạt mưa li ti bay về trái đất, đậu xuống những cành bàng khẳng khiu và lớn dần lên thành những búp bàng ? Đầu tiên búp cũng có màu đỏ. Không phải màu đỏ chói mà tím hồng, rồi theo độ lớn, biến thành xanh non. Khi những trộn mưa xuân đã hết, cây bàng lại xanh ròn màu xanh của lá mùa hè. (Theo Băng Sơn) a) Đoạn văn trên tả gì ? Tác giả đã miêu tả theo trình tự nào ? b) Cách tả của tác giả có gì độc đáo ? c) Nêu cảm nghĩ của em khi đọc đoạn văn.

Các câu hỏi liên quan

aphics over distance. A. inconvenient B. convenient C. uncomfortable D. comfortable 14) If you ____ to your favourite newspapers and magazines, they will be delivered to your house early in the morning. A. buy B. book C. pay D. subscribe 15) Post offices offer a special mail service which is called ____. A. ESM B. EMS C. SEM D. MES 16) Your EMS mail will be ____ in the shortest possible time. A. provided B. delivered C. taken D. caught 17) The message introduces the ____ provided by the National Post Office. A. parcels B. messengers C. expresses D. services 18) I cannot tell you all ____ I heard. A. which B. that C. as D. because 19) I can answer the question ____ you say is very difficult. A. which B. whom C. who D. whose 20) This is Mr. Jones, ____ invention has helped hundreds of deaf people. A. which B. that C. whose D. whom 21) Tom, ____ sits next to me, is from Canada. A. that B. whom C. who D. whose 22) The volunteers, ____ enthusiasm was obvious, finished the work quickly. A. who B. whom C. whose D. that 23) Many scientists have claimed that ____ like music are often good at mathematics. A. children B. children who C. children whom D. whose children 24) My friend, ____ I visited lask week, is taking a holiday soon. A. that B. whom C. which D. whose 25) The doctor re examining a patient ____ was taken to hospital last night. A. which B. who C. whom D. whose 26) A pacifist is a person ____ believes that all wars are wrong. A. who B. whose C. whom D. which 27) My friend, ____ hated horror film, refused to go to the cinema with me. A. whom B. which C. whose D. who C. READING * Read the passage carefully and choose the correct answer. Between the Revolutionary period and the World War I, the United States post office was set out to improve transportation of the post office mails. From those early days to the present, the post office has helped develop and subsidize every new mode transportation in the United States. Transportation has been the most important element in mail delivery. Even when the general public had still suspected of the security of a new means of transportation, the post office experimented with inventions that offered potential for moving the mail faster, occasionally suffering embarrassment, ridicule, or even abuse in the process. As mail delivery evolved from foot to horseback, stagecoach, steamboat, railroad, automobile, and airplane, with intermediate and overlapping use of balloons, and helicopters, post office mail contracts ensured the income necessary to build the great highways, rail lines, and airways that eventually spanned the continent. By the turn of the 19th century, the U.S. Post Office had purchased a number of stagecoaches for operation on the nation’s better post roads – a post road being any road on which the mail travels – and continued to encourage new designs to improve passenger comfort and carry mail safely. 28) The passage is about ____. A. transportation of the Post Office in the US B. the Post Office in the Revolutionary period C. the Post Office in the World War I D. transportation and public ideas 29) According to the passage, the main purpose of the Post Office is ____ A. to develop transportation B. to apply new mean of transportation C. to deliver mail as safely and fast as possible D. to subsidize every new mode of transportation 30) Which means of transportation used in the Post Office is NOT referred in the passage? A. train B. car C. plane D. motorcycle 31) The Post Office ____. A. has never used helicopters in delivery B. contributes income to build highways, railroads, and airways C. has never been the first to use a new means of transportation D. makes no contribution to build roads