Người xưa quan niệm mục đích hôn nhân cốt duy trì gia thống cho nên việc hôn nhân là việc chung của gia tộc chứ không phải việc riêng của con cái. Bởi vậy định vợ gả chồng cho con là quyền quyết định của cha mẹ.Dân gian coi cưới xin là một trong ba việc lớn của đời người (sự nghiệp, làm nhà và cưới vợ) khi nhấn mạnh trong câu ca dao: "tậu trâu cưới vợ làm nhà..."Khi nhà trai xin cưới và nếu nhà gái thuận thì trả lời cho ông bà mai. Sự trả lời này còn bao gồm việc thách cưới, nghĩa là nhà gái đòi nhà trai trong lễ đón dâu phải có những đồ lễ gì, bao nhiêu. Thách cưới, nhà gái thường đòi với số lượng lớn, yêu cầu thường là rượu, trầu cau, trà, bánh trái, gạo, heo, đồ trang sức, y phục cho cô dâu và tiền mặt .Ở miền Bắc Việt Nam ngày xưa, tại nhà trai, người ta chờ đợi đám rước dâu về. Một quả lò than đốt hồng đặt trước ngưỡng cửa để chờ cô dâu với nghĩa: lửa hồng sẽ đốt hết những tà ma theo ám cô dâu và sẽ đốt vía của tất cả những kẻ độc mồm độc miệng đã quở mắng cô dâu ở dọc đường.Cô dâu vào bái gia tiên nhà chồng xong, ông bà cũng như cha mẹ chồng tặng cho cô dâu món quà, thường là tiền hoặc là đồ nữ trang.Hai ngày sau lễ cưới, vợ chồng đưa nhau về thăm cha mẹ vợ với một số lễ vật, tùy theo tập tục địa phương bên vợ. Xưa lễ này gọi là "Nhị hỷ". Nếu nhà chồng ở cách xa quá, không về được trong hai ngày thì có thể để bốn ngày sau, gọi là "Tứ hỷ".Theo tục lệ vợ chồng đem lễ chay hoặc lễ mặn về nhà để cúng gia tiên, để trình bày với gia tiên và cha mẹ, cùng họ hàng việc cưới đã xong xuôi toàn mãn.
______________________________________________________________________
dịch :
The ancients believed that the purpose of marriage was to maintain the family line, so marriage is a common business of the family, not a separate affair of the children. Therefore, deciding to marry a husband and children is the right of parents to decide. Folks consider marriage to be one of the three great things in human life (career, housework and marriage) when emphasizing in the folk song: "buying". buffalo marry a wife to build a house..." When the groom's family asks for a marriage and if the girl's family agrees, then reply to the grandparents tomorrow. This response also includes the wedding challenge, that is, the bride's family asks the groom's family to have what and how much to have in the wedding ceremony.Wedding challenge, the bride's family often demanded in large quantities, the request was usually wine, betel nut, tea, fruit cake, rice, pig, jewelry, bride's clothes and cash. In the North of Vietnam in the past. At the groom's house, people wait for the procession of the bride to return. A flaming brazier is placed in front of the door to wait for the bride with the meaning: the red fire will burn all the evil spirits that haunt the bride and will burn the souls of all those poisonous mouths who have scolded the bride along the way. When the bride goes to her husband's house to pay homage to her husband's ancestors, grandparents as well as her parents-in-law give the bride a gift, usually money or jewelry. Two days after the wedding ceremony, the husband and wife take each other to visit their parents-in-law with each other. some offerings, depending on the local custom on the wife's side. In the past, this ceremony was called "Second Joy". If the husband's house is too far away and cannot return for two days, it can be left for four days later, called "Four Hy". According to the custom, husband and wife bring the vegetarian or salty ceremony home to worship the ancestors, to present. With ancestors and parents, and relatives, the marriage was completely completed.