III. Read the conversation and answer the questions. Hoa: Well, everybody … What shall we do today? Any idea? Mary: I’m not sure … it depends on the weather. Is it sunny outside? Hoa: Just a minute … oh, it’s raining again. Mai: Oh, no! I don’t want another boring day like yesterday. Is there anything interesting we can go and see? Mark: I know what can do. I’ll have a look at the guide book. I’m sure we can do. I’ll have a look at the guide book. I’m sure we can find some ideas in there. Mary: All right. Where is the guide book? Mark: It’s there. On the shelf. Mary: Let’s see … well, there’s the Museum of Country Life. How about that? Hoa: Is there anything more exciting? Mary: Well. There’s Aqua World. It’s Sea Life centre. Hoa: Yes, that sounds better. Why don’t we go there? Mai: Ok then, if you like. Mark: Shall I phone them to see what time it opens? Mary: Good idea! So everybody’s happy, then. Questions: 1. How many people are there altogether? _______________________________________________________________. 2. Can they do some leisure activities outside today? / Why (not)? _______________________________________________________________. 3. Did they have an exciting yesterday? _______________________________________________________________. 4. Is there anything interesting they can go and see? ______________________________________________________________. 5. What will they do at last? ____________________________________________________________

Các câu hỏi liên quan

II. Read the passage and choose the correct answers. Most people watch TV in their leisure time. A television is considered essential in every household. It can be the source of entertainment for all members in the family. There are always programmes suitable for different ages, genders and interests… Watching TV is a great way to spend time and bond with your family. Besides the entertainment value, TV shows can also be educational with cooking programmes, documentaries… TV is also a way to expand your mind and see places you couldn’t in real life. However, spending too much time in front of the TV makes you a couch potato, lazy person who watches TV a lot. It can negatively affect your physical health because you are less likely to exercise. You creativity and imagination can also be limited because of television. 1. Which of the following would be the best title of the passage? A. Television and Household. B. Entertainment for family members. C. Advantages and Disadvantages of watching TV. D. Imagination from Television. 2. What proves that television serves all members in the family? A. TV programmes are designed for different genders. B. TV programmes are designed for all ages. C. TV programmes are designed for various interests. D. All are correct. 3. According to the writer, what are the advantages of watching TV? A. Connecting family members. C. Opening your mind. B. Providing knowledge. D. All are correct. 4. According to the writer, what are the disadvantages of watching TV? A. Improving your physical health. C. A and B are incorrect. B. Encouraging your imagination. D. A and B are correct. 5. Which of the following is NOT mentioned in the passage? A. It costs much money to own a television. B. People watch TV for entertaining. C. A couch potato may had bad physical health. D. There are cooking programmes and documentaries on TV.

Trong tác phẩm của Hoài Thanh, có đoạn viết: “Văn chương gây cho ta những tình cảm ta không có, luyện những tình cảm ta sẵn có; cuộc đời phù phiếm và chật hẹp của cá nhân vì văn chương mà trở nên thâm trầm và rộng rãi đến trăm nghìn lần. Có kẻ nói từ khi các thi sĩ ca tụng cảnh núi non, hoa cỏ, núi non, hoa cỏ trông mới đẹp; từ khi có người lấy tiếng chim kêu, tiếng suối chảy làm đề ngâm vịnh, tiếng chim, tiếng suối nghe mới hay.” (Ý nghĩa văn chương , SGK, Ngữ văn 7, Tập II, NXB Giáo dục Việt Nam, 2008) Câu 1. Nêu xuất xứ và phương thức biểu đạt chính của văn bản trên. Câu 2. Trong đoạn trích trên, Hoài Thanh đã chỉ rõ công dụng của văn chương đối với con người. Em hiểu thế nào về lời nhận định: “cuộc đời phù phiếm và chật hẹp của cá nhân vì văn chương mà trở nên thâm trầm và rộng rãi đến trăm nghìn lần.”? Câu 3. Nêu công dụng của dấu chấm phẩy trong câu văn: “Có kẻ nói từ khi các thi sĩ ca tụng cảnh núi non, hoa cỏ, núi non, hoa cỏ trông mới đẹp; từ khi có người lấy tiếng chim kêu, tiếng suối chảy làm đề ngâm vịnh, tiếng chim, tiếng suối nghe mới hay.” Câu 4. Dựa vào nội dung văn bản trên cùng hiểu biết về những tác phẩm văn chương đã học, viết một đoạn văn (khoảng 6-7 câu), làm rõ lời nhận định của Hoài Thanh về công dụng của văn chương: Văn chương luyện cho ta những tình cảm ta sẵn có. Trong đoạn văn, có sử dụng một phép liệt kê (gạch chân và chú thích rõ). Câu 5. Ghi lại tên một văn bản khác trong chương trình Ngữ văn lớp 7 có cùng thể loại với văn bản trên và cho biết tên tác giả.