Pollution prevention, also known as P2, happens when people change their plans, practices and habits in order to reduce the generation of pollution and waste at the source, instead of trying to clean it up after the fact. Pollution prevention also includes activities that protect natural resources through conservation or more efficient use of resources.
The key to environmental sustainability is thinking globally and acting locally. Pollution prevention is about making smart choices–both in what we buy and in how we use products. It involves looking at the causes of waste and pollution and figuring out how to prevent them.
Due to the number of people in attendance and the many activities taking place throughout the day at a school, larger quantities and more types of waste are produced at schools than in homes. Students, administrative staff, teachers, janitors, and contractors all use energy, water, and even hazardous chemicals, throughout the school year. Therefore, schools are a great place to introduce pollution prevention (P2) ideas on how to reduce or eliminate pollution and waste, which can be harmful to humans and the environment and costly to school budgets.
Where is waste generated in schools?
Energy: used in lighting, office machines, heating, air conditioning, transportation
Hazardous chemicals: found in cleaning supplies, aerosol cans, paints, science labs (mercury), art classrooms, janitors' storerooms
Pesticides: used on school grounds, gyms, kitchens, locker rooms
Water: used in bathrooms, kitchens, locker rooms, sinks in classrooms, outdoors
How can your school prevent pollution?
All students, teachers, administrators, and janitors should ask themselves if there is a better way to do their job–a way that will not create waste. In other words, everyone at the school should adopt a "less is best" attitude.
Some ways that students, teachers, and school administrators can prevent pollution at school include the following:
Bike, walk, or share rides to and from school.
Request that drivers of school buses and cars turn off their engines while they wait to pick up or drop off students.
Use less toxic glues, paints, markers, and other materials.
Start a book exchange.
Collect unused school supplies at the end of the year for reuse next year.
Buy unbleached, recycled paper.
Organize a tree-planting event on school grounds, or organize a school-ground naturalization project to create opportunities for outdoor learning through hands–on experience.
Use both sides of paper.
Take a "litter-less" lunch to school, by using reusable containers and a re-usable lunch bag.
Use refillable pens, printer toners, and ribbon cartridges.
Turn off machines when they are not in use.
Organize a paper, glass, plastic or metal recycling project.
Eliminate the use of pesticides and chemicals on the school playing fields.
Encourage students to implement pollution prevention principles that they have learned at school in their homes.
Form a pollution prevention team.
Celebrate Environment Week and participate in a community event.
Dịch :
Ngăn ngừa ô nhiễm, còn được gọi là P2, xảy ra khi mọi người thay đổi kế hoạch, thực hành và thói quen của họ để giảm phát sinh ô nhiễm và chất thải tại nguồn, thay vì cố gắng làm sạch nó sau khi thực tế. Ngăn ngừa ô nhiễm cũng bao gồm các hoạt động bảo vệ tài nguyên thiên nhiên thông qua bảo tồn hoặc sử dụng tài nguyên hiệu quả hơn.
Chìa khóa của sự bền vững về môi trường là suy nghĩ trên toàn cầu và hành động tại địa phương. Ngăn ngừa ô nhiễm là đưa ra những lựa chọn thông minh - cả về những gì chúng ta mua và cách chúng ta sử dụng sản phẩm. Nó bao gồm việc xem xét các nguyên nhân gây ra lãng phí và ô nhiễm và tìm ra cách ngăn chặn chúng.
Do số lượng người tham dự và nhiều hoạt động diễn ra trong ngày tại trường học, số lượng lớn hơn và nhiều loại rác thải được tạo ra ở trường học hơn ở nhà. Học sinh, nhân viên hành chính, giáo viên, nhân viên vệ sinh và nhà thầu đều sử dụng năng lượng, nước, và thậm chí cả hóa chất độc hại, trong suốt năm học. Do đó, trường học là nơi tuyệt vời để giới thiệu các ý tưởng ngăn ngừa ô nhiễm (P2) về cách giảm thiểu hoặc loại bỏ ô nhiễm và chất thải, có thể gây hại cho con người và môi trường và gây tốn kém ngân sách cho trường học.
Rác thải trong trường học được tạo ra từ đâu?
Năng lượng: được sử dụng trong chiếu sáng, máy văn phòng, sưởi ấm, điều hòa không khí, giao thông vận tải
Hóa chất độc hại: được tìm thấy trong các vật dụng tẩy rửa, bình xịt, sơn, phòng thí nghiệm khoa học (thủy ngân), phòng học nghệ thuật, phòng chứa đồ vệ sinh
Thuốc trừ sâu: được sử dụng trên sân trường, phòng tập thể dục, nhà bếp, phòng thay đồ
Nước: được sử dụng trong phòng tắm, nhà bếp, phòng thay đồ, bồn rửa trong lớp học, ngoài trời
Làm thế nào để trường học của bạn ngăn ngừa ô nhiễm?
Tất cả học sinh, giáo viên, ban giám hiệu và nhân viên vệ sinh nên tự hỏi xem có cách nào tốt hơn để thực hiện công việc của họ – một cách không gây lãng phí. Nói cách khác, mọi người ở trường nên áp dụng thái độ "ít hơn là tốt nhất".
Một số cách mà học sinh, giáo viên và quản lý trường học có thể ngăn ngừa ô nhiễm tại trường học bao gồm:
Đạp xe, đi bộ hoặc đi chung xe đến và từ trường.
Yêu cầu người điều khiển xe đưa đón học sinh tắt máy khi chờ đón, trả học sinh.
Sử dụng các loại keo, sơn, bút đánh dấu và các vật liệu khác ít độc hại hơn.
Bắt đầu trao đổi sách.
Thu những đồ dùng học tập cuối năm chưa sử dụng để sử dụng lại cho năm sau.
Mua giấy tái chế, chưa tẩy trắng.
Tổ chức sự kiện trồng cây trên sân trường, hoặc tổ chức một dự án hòa nhập vào trường học để tạo cơ hội học tập ngoài trời thông qua kinh nghiệm thực hành.
Sử dụng cả hai mặt của giấy.
Mang theo bữa trưa "ít rác" đến trường, bằng cách sử dụng hộp đựng có thể tái sử dụng và túi đựng đồ ăn trưa có thể tái sử dụng.
Sử dụng bút có thể nạp lại, mực in và hộp mực ruy-băng.
Tắt máy khi không sử dụng.
Tổ chức một dự án tái chế giấy, thủy tinh, nhựa hoặc kim loại.
Loại bỏ việc sử dụng thuốc trừ sâu và hóa chất trên sân chơi của trường.
Khuyến khích học sinh thực hiện các nguyên tắc ngăn ngừa ô nhiễm mà các em đã học ở trường tại nhà của các em.
Thành lập đội phòng chống ô nhiễm.
Kỷ niệm Tuần lễ Môi trường và tham gia một sự kiện cộng đồng.