Đọc đoạn trích sau: Mẹ thường bảo làng ta giàu cổ tích Có bà tiên ông bụt giúp người Nhưng mẹ vẫn một đời áo rách Cố giữ lành câu quan họ thôi! Người để lại chiếc khăn hoa lí Em nhớ cho đời mẹ xưa nghèo Vẫn thơm thảo mùi thơm quả thị Với câu thề Quán Dốc trăng treo Giờ biết lấy cớ gì anh dối mẹ Quan họ quên... rơi dọc tháng ngày Sợi tóc rụng như lá vườn lặng lẽ Mẹ không còn và mắt anh cay! Cứ ẩn hiện dáng đời trong câu hát Lòng mẹ ta nhân hậu vô vàn Về thanh thoát nét hào hoa của trúc Cũng nói lên cốt cách của làng. (Trương Nam Hương, Nhớ mẹ và làng quan họ, Thơ Việt Nam thế kỉ XX, NXB Giáo Dục, 2004, tr.129) Thực hiện những yêu cầu: Câu 1: Đoạn trích trên được viết theo thể thơ nào? Câu 2. Anh/Chị hiểu nội dung của dòng thơ sau như thế nào? “Quan họ quên... rơi dọc tháng ngày”? Câu 3: Hãy cho biết hiệu quả của phép tương phản trong hai dòng thơ sau: “Nhưng mẹ vẫn một đời áo rách Cố giữ lành câu quan họ thôi!”? Câu 4. Anh/Chị hãy rút ra thông điệp mà tác giả gửi gắm tới người đọc trong đoạn thơ sau: Người để lại chiếc khăn hoa lí Em nhớ cho đời mẹ xưa nghèo Vẫn thơm thảo mùi thơm quả thị Với câu thề Quán Dốc trăng treo.

Các câu hỏi liên quan

I/Correct the mistakes in each of these sentences 1. We really enjoied the party-we didn't want to go home! 2. Sam had a strawberry ice cream and I choosed a chocolate one. 3. My mum gived me some money to spend in town. 4. I buied a great magazine from my favourite shop yesterday. 5. Dan drinked so much lemonade that he couldn't eat his dinner. II/Complete the questions to Ben about what he did yesterday using the verbs in brackets. Then match the questions to his answers. 1. What time did you.........(get up) yesterday morning? 2. So where.........(be) in the morning? 3. And where........(go) in the afternoon-into town? 4. How.........(get) there? In your dad's car? 5. ........(be) alone in the park? 6. ......(have) a good time? a. No, I went on the bus b. No, I was with Josh and Amy c. At 8.30 d. Yes, it was great, thanks! e. I was at home f. No, I went to the park III/ Put the letters in the right order to make the name of a school subject. then match it with the examples of what you might study for that subject. Subjects Examples 1. scimu........ a. what happened in the past 2. lygoibo........... b. how to play an instrument 3. sicshyp........... c. what salt is made of 4. pygagrohe............ d. how to play football or tennis 5.mythreics............ e. mountains and rivers 6. soithyr.......... f. German,, Spanish and French 7. agluagnse.......... g. animal and plant life 8. tasmh............ h. electricity and space 9. trops.......... i. how to add numbers IV/ Complete the sentences with the correct form of a verb in the box. collect fall leave study teach write 1. When I.........school, I want to study at university. 2. It's important to do well in this exam, so I really don't want to........ 3. Peter never wants to......... at home by himhimself-he prefers playing football! 4. Mr Matthews...........us maths and I understand everything in his classes 5. Our teacher usually.........collect our homework on Tuesdays and gives it back to us on Fridays. 6. Jannie often...........stories when she's at home-she has lots of great ideas.