UNIT 5: ILLITERACY

 

I. TỪ VỰNG

 

1. Campaign (n)

 

/kæmˈpeɪn/

 

Chiến dịch

 

-  The protests were part of their campaign against the proposed building development in the area.

Các cuộc biểu tình là một phần của chiến dịch chống lại sự phát triển xây dựng được đề xuất trong khu vực.

 

2. Effective (adj)

 

/ɪˈfek.tɪv/  

 

Có hiệu quả, có hiệu lực

 

-  Yoga is a very effective technique for combating stress.

Yoga là một công cụ rất hiệu quả để chống lại stress.

 

3. Ethnic minority (n)

 

/’eθ.nɪk-maɪˈnɒr.ɪ.ti/

 

Dân tộc thiểu số

 

-  The populations of ethnic minorities account for 8.41 percent of the national total.

Dân số các dân tộc thiểu số chiếm 8,41% tổng dân số cả nước.

 

 

4. Illiteracy (n)

 

/ɪˈlɪtərəsi/

 

Nạn mù chữ

 

-  The government is trying to combat high rates of illiteracy.

Chính phủ đang cố gắng chống lại sự tăng cao của tỉ lệ mù chữ.

 

 

5. Eradicate (v)

 

/ɪˈrædɪkeɪt/

 

Loại trừ, xóa bỏ

 

-  In order to construct a healthy, effective social policy and eradicate poverty, we need growth and stability.

Để xây dựng một chính sách xã hội lành mạnh, hiệu quả và xóa đóigiảm nghèo, chúng ta cần sự tăng trưởng và ổn định.

 

 

 6. Expand (v)

 

/ɪkˈspænd/

 

Mở rộng

 

-  In the second album, the band tried to expand their stylistic range.

Trong album thứ hai, ban nhạc đã cố gắng mở rộng phạm vi về phong cách của họ.

 

7. Mutual respect (n)

 

/ˈmjuːtʃuəl - rɪˈspekt/

 

Sự tôn trọng lẫn nhau

 

Mutual respect is very important. It helps to remain the relationship.

Sự tôn trọng lẫn nhau rất quan trọng. Nó giúp duy trì mối quan hệ.

 

8. Performance (n)

 

/pəˈfɔːməns/

 

Sự thể hiện, màn trình diễn

 

-  The feedback given to these performances is also critically important.

Phản hồi được đưa ra cho những buổi biểu diễn này cũng rất quan trọng.

 

9. Rate (n)

 

/reɪt/

 

 

 Tỉ lệ

 

-  The survey found no correspondence between crime and unemployment rates.

Cuộc khảo sát không cho thấy sự tương ứng giữa tội phạm và tỷ lệ thất nghiệp.

 

10. Strategy (n)

 

/ˈstrætədʒi/

 

Chiến lược

 

-  The president held an emergency meeting to discuss military strategy with the Pentagon yesterday.

Tổng thống đã tổ chức một cuộc họp khẩn cấp để thảo luận về chiến lược quân sự với Lầu Năm Góc ngày hôm qua.

 

11. Survey (n)

 

/ˈsɜːveɪ/

 

Cuộc khảo sát

 

-  We are conducting a survey to find out what our customers think of their local bus service.

Chúng tôi đang tiến hành một cuộc khảo sát để tìm hiểu xem khách hàng của chúng tôi nghĩ gì về dịch vụ xe buýt địa phương của họ.

 


12. Universal (adj)

 

/ˌjuːnɪˈvɜːsl/

 

Thuộc về vũ trụ, toàn thể, thế giới

 

-  Music is often thought of as a universal language.

Âm nhạc thường được coi là một ngôn ngữ toàn thể.

 

 

II. NGỮ PHÁP

 

 

REPORTED SPEECH WITH INFINITIVE(S)

(Câu tường thuật với động từ nguyên mẫu)

 

* S+ V+ O + (not) TO INF.

(Chủ ngữ + Động từ tường thuật + Tân ngữ + Động từ nguyên mẫu)

Các động từ dùng trong loại này:

·       Ask (hỏi)

·       Advise (khuyên)

·       Allow (cho phép)

·       Beg (van xin)

·       Invite (mời)

·       Tell (bảo)

·       Propose (đề nghị)

·       Urge (hối thúc)

·       Warn (cảnh báo)

·       Order (yêu cầu)

·       Remind (nhắc nhở)

·       Force (buộc)

·       Encourage (khuyễn khích)

·       Forbade (cấm)

·       Instruct (hướng dẫn)

    ........

 

E.g: - “Don't stay up late.”

( Đừng thức khuya nhé.)

-> She reminded me not to stay up late.

 

            - “You should study harder,” my mother said.

(Mẹ tôi nói :”Con nên học chăm hơn.”

     -> My mother advised me to study harder.

 

 

* S+ V + To Inf

(Chủ ngữ + Động từ tường thuật + Động từ nguyên mẫu)

 

Các động từ dùng trong loại này:

·       Promise (hứa)

·       Agree (đồng ý)

·       Expect (mong chờ)

·       Threaten (đe dọa)

·       Offer (đề nghị giúp dỡ)

·       Volunteer (tình nguyện)

·       Refuse (từ chối)

·       Hope (hi vọng)

      .......

 

E.g: - ‘No, I won’t lend you my car”

(Không, tôi sẽ không cho cậu mượn xe của tôi)

-> He refused to lend me his car.

 

- ‘I’ll send you a dress on your birthday”

(Tôi sẽ gửi cậu một cái váy vào ngày sinh nhật cậu.)

-> He promised to send me a card on my birthday.

 

* Lưu ý:

 

- Đổi các đại từ nhân xưng và tính từ sở hữu.

  

Direct speech

Indirect speech

I

He /She

We

They

Me / You

Him /Her

Us

Them

Mine

His / Hers

Ours

Theirs

My

His / Her

Our

Their

Myself

Himself / herself


- Đổi động từ.

 

Direct speech

Indirect speech

Simple present

Simple past

Present progressive

Past progressive

Present perfect (Progressive)

Past perfect (Progressive)

Past progressive

Past perfect continuous

Simple past

Simple past or Past perfect

Past perfect

Past perfect

Will/Shall (Simple future)

 

Would/ Should (Future in the past)

Be going to

Was/ Were going to

Will be V-ing

Would be V-ing

Future perfect

Perfect conditional

Can/May/

Could/ Might/

Must/Have to

Had to

Needn’t

Did not have to

Must/ Should/ Shouldn't

Must/ Should/ Shouldn't

Present conditional

Perfect conditional

 

 

- Đổi các đại từ chỉ thị, phó từ chỉ địa điểm và thời gian.

 

Direct speech

Indirect speech

Now

Then

Today

That day

Tonight

That night

Yesterday

The day before/ the previous day

The day before yesterday

Two days before

Tomorrow

 

The next/ the following day/ the day after

The day after tomorrow

In two days' time/ two days after

Next + Time

The following + Time

Last + Time

 

The previous + Time/ The + Time + before

Time + ago

Time + before/ Time + earlier

This, these

That, those

That

That

Here, Overhere

There, Overthere

  

III. BÀI TẬP

 

   Exersice 1: Chose the best answer.

 

1. Together, we must strengthen the strengths and ______ the weaknesses.

A. improve                                       B. delete

C. eradicate                                      D. strengthen

 

2. After all, not everyone has the skills to ______ a business; not everyone could be successfully trained.

A. expand                                         B. grow

C. inflate                                          D. recoil

 

3. We’ve found that giving away samples of our product is the most _____ way to promote it.

A. available                                      B. poweful

C. virtual                                          D. effective

 

4. The government have just launched their annual Christmas _____ to stop drunken driving.

A. advertisment                                B. campaign

C. election                                        D. crusade

 

5. Although she's recovering from her illness, her ____ of progress is quite slow.

A. speed                                            B. charge

C. pace                                              D. rate

 

6. That was an impressive __________ from such a young dancer.

A. performance                                B. production

B. presentation                                 D. practicability

 

7. We need to decide soon what marketing __ we should pursue for these new products.

A. tactic                                             B. method

C. strategy                                         D. policy

 

8. The _____ found no correspondence between crime and unemployment rates.

A. examination                                B. review

C. survey                                          D. inspection


Exercise 2: Rewrite the sentences.

 

9. “I don't think I'll buy this notebook after all.”

-> The customer_________________________

 

10. “I want to see the documents.”

-> The judge_________________

 

11. Susan: “I hope I'll get to the airport in time.”

-> Susan____________________

 

12. Ben: “I can take you home if you want.”

-> Ben____________________________

 

13. Spokesman: “Well, I would rather not say anything at this point.”

-> The spokesman____________________________

 

14. Jill: “I will be on time, I promise.”

-> Jill_______________________

 

15. Sportsman: “No, I won't answer any questions about my private life.”

-> The sportsman_____________________________

 

16. Young man on the bridge: “Don't come any closer or I'll jump.”

-> The young man____________________________

 

17. Jim: “All right, I'll do it.”

-> Jim___________________

 

18. Linda: “We have captured two US marines.”

-> Linda________________________________

 

19. Professor: “You mustn't use a dictionary while writing the test.”

-> The professor _______________________________

 

20. Chris: “Please tell me what really happened.”

-> Chris________________________________

 

21. Uncle Joe: “Have you ever thought of starting scuba diving? I guess you'd love it.”

-> My uncle Joe____________________________

 

22. Mother to Luke: “You must not talk to Ellie again.”

-> Luke's mother____________________________

 

23. Doctor to patient: “You must exercise at least 30 minutes a day.”

-> The doctor_______________________________

 

24. I: “Why don't you come in for a coffee?”

-> I_______________________________

 

25. Police to photographers at an accident scene: “No pictures!”

-> The police____________________________________

 

26. School regulation: “Teachers are not to use corporal punishment in the classroom.”

-> The rules_______________________________

 

27. David: “Don't forget to buy some milk.”

-> David___________________________

 

28. Sign: “Do not take photographs, please.”

-> Visitors___________________________

 

29. Teacher to pupils: “Open your books to page 10.”

-> The teacher______________________________

 

30. Mother to child: “Don't tease that dog! It will bite you!”

-> The mother__________________________________

                       

 

* Đáp án

 

1. C: eradicate.

Together, we must strengthen the strengths and eradicate the weaknesses

 (Cùng nhau, chúng ta phải tăng cường sức mạnh và loại bỏ những điểm yếu.)

 

2. A: expand.

After all, not everyone has the skills to expand a business; not everyone could be successfully trained.

(Xét cho cùng, không phải ai cũng có kĩ năng mở rộng kinh doanh; không phải ai cũng có thể được đào tạo thành công.)

 

3. D: effective.

We’ve found that giving away samples of our product is the most effective way to promote it.

(Chúng tôi nhận ra rằng việc cung cấp các mẫu sản phẩm là cách hiệu quả nhất để quảng bá sản phẩm.)

 

4. B: campaign

The government have just launched their annual Christmas campaign to stop drunken driving.

(Chính phủ vừa tung ra chiến dịch Giáng sinh hàng năm của họ để ngăn chặn lái xe say rượu.)

 

5. D: rate

Although she's recovering from her illness, her rate of progress is quite slow.

(Mặc dù cô ấy đang hồi phục sau khi bị bệnh, nhưng tốc độ tiến triển của cô ấy khá chậm.)

 

6. A: performance

That was an impressive performance from such a young dancer.

(Đó là một màn trình diễn ấn tượng từ một vũ công trẻ như vậy.)

 

7. C: strategy

We need to decide soon what marketing strategy we should pursue for these new products.

(Chúng ta cần phải quyết định sớm chiến lược tiếp thị nào chúng ta nên theo đuổi cho những sản phẩm mới này.)

 

8. C: survey

The survey found no correspondence between crime and unemployment rates.

(Cuộc khảo sát không tìm thấy sự tương ứng giữa tội phạm và tỷ lệ thất nghiệp.)

 

9. Customer: “I don't think I'll buy this notebook after all.”

(Tôi không nghĩ rằng tôi sẽ mua quyển sổ này)

-> The customer decided not to buy the notebook.

 

10. Judge: “I want to see the documents.”

(Thẩm phán: “Tôi muốn xem các tài liệu.”)

->The judge demanded to see the documents.

 

11. Susan: “I hope I'll get to the airport in time.”

(Susan: “Tôi hy vọng tôi sẽ đến sân bay đúng giờ.”)

Susan was hoping to get to the airport in time.

 

12. Ben: “I can take you home if you want.”

(Ben: "Tôi có thể đưa bạn về nhà nếu bạn muốn.")

-> Ben offered to take me home.

 

13. Spokesman: “Well, I would rather not say anything at this point.”

(Người phát ngôn: "À, tôi thà không nói bất cứ điều gì vào thời điểm này.")

-> The spokesman preferred not to say anything.

 

14. Jill: “I will be on time, I promise.”

(Jill: "Tôi sẽ đúng giờ, tôi hứa.")

-> Jill promised to be on time.

 

15. Sportsman: “No, I won't answer any questions about my private life.”

("Không, tôi sẽ không trả lời bất kỳ câu hỏi nào về cuộc sống riêng tư của tôi.")

-> The sportsman refused to answer questions concerning his private life.

 

16. Young man on the bridge: “Don't come any closer or I'll jump.”

(Chàng trai trẻ trên cây cầu: "Đừng đến gần hơn nữa hoặc tôi sẽ nhảy.")

-> The young man threatened to jump off the bridge.

 

17. Jim: “All right, I'll do it.”

(Jim: "Được rồi, tôi sẽ làm.")

-> Jim agreed to do it.

 

18. The soldier: “We have captured two US marines.”

("Chúng tôi đã bắt giữ hai thủy quân lục chiến Mỹ.")

->The soldier claims to have captured two US marines.

 

19. Professor: “You mustn't use a dictionary while writing the test.”

(Giáo sư: "Bạn không được sử dụng từ điển trong lúc làm bài kiểm tra.")

-> The professor did not allow us to use a dictionary while writing the test.

 

20. Chris: “Please tell me what really happened.”

(Chris: "Hãy nói cho tôi biết chuyện gì đã xảy ra.")

-> Chris begged her to tell him what had happened.

 

21. Uncle Joe: “Have you ever thought of starting scuba diving? I guess you'd love it.”

(Chú Joe: “Bạn đã bao giờ nghĩ đến việc bắt đầu môn lặn biển chưa? Tôi đoán bạn sẽ thích nó.)

-> My uncle Joe encouraged me to take up scuba diving.

 

22. Mother to Luke: “You must not talk to Ellie again.”

("Con không được nói chuyện với Ellie nữa.")

-> Luke's mother Luke's mother forbade him to talk to Ellie again.

 

23. Doctor to patient: “You must exercise at least 30 minutes a day.”

("Bạn phải tập thể dục ít nhất 30 phút mỗi ngày.")

-> The doctor instructed the patient to exercise at least 30 minutes a day.

 

24. I: “Why don't you come in for a coffee?”

(“Hãy đến đây uống một tách cà phê.”)

-> I invited him to come inside and have a cup of coffee.

 

25. Police to photographers at an accident scene: “No pictures!”

(Cảnh sát nói với phóng viên trước một vụ tai nạn: “Không được chụp ảnh!”)

-> The police ordered the photographers not to take any pictures of the accident scene.

 

26. School regulation: “Teachers are not to use corporal punishment in the classroom.”

(Quy định của nhà trường: “Giáo viên không được sử dụng hình phạt về thể xác trong lớp học.”)

-> The rules don't permit teachers to beat students at this school.

 

27. David: “Don't forget to buy some milk.”

(David: "Đừng quên mua một ít sữa.")

-> David reminded me to buy some milk.

 

28. Sign: “Do not take photographs, please.”

(“Làm ơn đừng chụp ảnh.”)

-> Visitors are requested not to take photographs.

 

29. Teacher to pupils: “Open your books to page 10.”

(“Mở sách  đến trang 10.”)

-> The teacher told the pupils to open their books to page 10.

 

30. Mother to child: “Don't tease that dog! It will bite you!”

(“Đừng trêu chọc con chó đó! Nó sẽ cắn con! ”)

-> The mother warned her child not to tease the dog.

 

 

IV. TIPS:

 

- Học thuộc từ vựng về nghĩa và cách phát âm, trọng âm

 

- Học thuộc cấu trúc, xem kĩ ví dụ, học thuộc các động từ tường thuật, nhớ cách đổi đại từ nhân xưng, tính từ sở hữu, phó từ chỉ địa điểm, thời gian...

 

- Làm bài tập vận dụng, tự chấm sau đó đối chiếu đáp án, lời giải thích, áp dụng vào lý thuyết để hiểu sâu hơn bản chất.

 

                       

 

Bài viết gợi ý: